Dva praktické tipy na to, jak předejít hádkám a nedorozuměním

Středa, Březen 14, 2018
Eva Kavková
Stává se to asi každému z nás. Někdy nás prostě ostatní naštvou. Dokážete si vybavit, co vás v komunikaci s druhými dokáže pořádně rozzlobit? Častým startérem vyhrocených konfliktů je nekonkrétní, emočně podbarvená výtka či kritika, např. „Tvůj nápad je úplný nesmysl.“ nebo „To, co navrhuješ, je hloupost, to nebude přece nikdy fungovat.“ Tyto věty však nerozproudí konstruktivní debatu, ale spíše rozdmýchají pořádný oheň. Jak reagovat v takových situacích a udržet vášně na uzdě?
  • Přejděte od emocí k věcnému problému

 

Zkuste ignorovat to, co může být vnímáno jako osobní útok, a zaměřte se na podstatu věci. Zamyslete se nad tím, co druhou osobu opravdu trápí? Co vlastně chce? Pokládejte upřesňující otázky, abyste se dobrali „jádra pudla“. Vaše protistrana pak bude muset svou stížnost konkretizovat. Nejlépe si to ukážeme na příkladu.

 

Na výtku „Váš nápad je úplný nesmysl, větší hloupost jsem snad neslyšel!“ neodpovídejte protiútokem nebo obranou. Ty by konflikt pouze umocnily. Položte konkrétní dotaz. „Co se Vám na mém návrhu konkrétně nelíbí?“  „Co navrhujte změnit?“ „Čemu přesně nerozumíte?“. Tím se od vzájemné přestřelky ve víru emocí dostanete zpět k racionální debatě. A situace je zachráněna.