Arteterapie a kariérové poradenství – spojenci v rozvoji lidského potenciálu

Úterý, Duben 10, 2018
Helena Košťálová
Když se zeptáte kariérového poradce, co je jeho cílem, zpravidla odpoví: aby si klient vybral správnou školu, aby našel zaměstnání, aby dokázal sladit svoji práci s osobním životem, aby uplatnil svoje silné stránky, aby si dokázal vybrat ze všech variant tu správnou… atd., však to znáte. Cesta k profesnímu úspěchu je plná rozhodování a změn. A úkolem kariérového poradce je svého klienta (dítě či dospělého) podpořit, aby na této cestě dokázal volit ty nejvhodnější strategie a nejoptimálnější cíle.

Zkrátka chceme, aby náš klient byl v práci i ve škole spokojený.

 

A jak s tím souvisí arteterapie? Kromě léčebných cílů má arteterapie za cíl mj. podporovat osobnostní růst člověka, náhled a uvědomění, řešení problémů, zpracování konfliktů či odhalování nevědomého. Zní vám to povědomě?

 

Přesně toto řešíme na individuálních či skupinových aktivitách kariérového poradenství. Vzpomínám si na jednu klientku, která přišla na konzultaci s tím, že musí změnit svoji práci. Vyprávěla o tom, jak je ve stávající práci vyčerpaná, jak jí nezbývá čas na rodinu ani koníčky. Co všechno po ní chtějí její nadřízení a jak moc by ji lákalo vyzkoušet něco jiného, nového. V průběhu rozhovoru jsem ji vyzvala, aby vybrala obrázkovou kartu (používám např. sadu herních karet Dixit), která by nejlépe ilustrovala, jak by mělo vypadat její vysněné zaměstnání. Klientka vybrala kartičku, na které kráčí postava po poli, zasévá semínka, ze kterých za jeho zády již vyrůstají rostliny a nadšeně to popisovala: „…to by se mi líbilo, já bych se podílela na tom, že vzniká něco nového, zasévám a hned jsou vidět výsledky…“ pak se ale v průběhu rozhovoru podívala na obrázek lépe a povídá: „…aha a teď koukám, že ty kytky jsou masožravky…tak to aby mě ta moje práce nesežrala, že jo…“. Chvilku bylo ticho a pak klientka sama konstatovala, že si v současném zaměstnaní sama „zasévá masožravky“, že ona si způsobuje, že má práce nad hlavu a je na pokraji vyhoření a že pokud neodbourá některé svoje zvyky, pouhá změna zaměstnání stejně nic nevyřeší.

 

Zařazování prvků arteterapie tedy není vlastně nic jiného, než využívání jiných prostředků k dosahování poradenských cílů, přičemž je lze zařazovat, podle individuálních potřeb klienta, jak samostatně, tak i jako součást poradenského rozhovoru.

 

A proč by nemohl stačit klasický poradenský rozhovor?

 

Někdy je skutečně poradenský rozhovor dostačující. Nezřídka ale narazíme na situaci, kdy si klient v rozhovoru není nějaké souvislosti vědom (jako moje klientka s „masožravkami“) nebo není schopen podívat se na svůj život z jiné perspektivy a nalézt to správné řešení.

 

K nám do poradny často přichází klienti se slovy: „…už jsem vyzkoušel ledacos, ale mám pocit, že se točím v kruhu… přemýšlím nad tím každý den a nemůžu se hnout z místa… nedokážu vymyslet žádné jiné řešení, než to, které je nemožné…“ Souvisí to s fungováním našeho mozku. Zatímco naše levá hemisféra se specializuje na logické myšlení, analýzu, práci s fakty, čísly a slovy; pravá hemisféra je specialistka na kreativitu, inovace, umění, ale také syntézu, integraci myšlenek a intuitivní řešení problémů. Zjednodušeně řečeno, pokud při hledání řešení využíváme výhradně slova, fakta, čísla, paradoxně jsme kvůli tomu schopni vidět jen dílčí části z celku a blokuje nás to od možnosti nalézt nová řešení a posouvat se dál.

 

Vpustíme-li do rozhodovacího procesu také trochu naší intuice, umění či pohybu v prostoru, umožníme tím našim hemisférám, aby spolupracovaly a pracovaly v náš prospěch.

 

 „…to pro mě není, já držela pastelky v ruce naposledy na základní škole…“, řekla mi před nedávnem jedna kolegyně – poradkyně. Chcete-li zařazovat prvky arteterapie, nemusíte nutně kreslit. A rozhodně nemusíte umět kreslit. A nepotřebují to ani vaši klienti.

 

Vy sami nejlépe víte, kdy je ta správná chvíle zkusit s klienty něco „jinak“. Např. já mám jednu oblíbenou aktivitu, kterou využívám na kurzu, jehož součástí je stanovování cílů. Dříve, než požádám klienty, aby svůj cíl verbalizovali a správně formulovali, chci si být jistá, že si vyberou, z možných cílů, ten nejvhodnější. Proto pracuji se „zhmotňování“ cílů s pomocí kamenů a přírodnin. Klienti tak mají dostatek prostoru nejprve si „vystavět“ výchozí situaci a ujasnit si všechny osoby a faktory, které na budoucí cíl mají vliv. Potom kameny přesouvají tak, aby vystavěli „cílovou“ situaci. Nedávno to trefně okomentovala jedna klientka našeho kurzu: „…ještě dopoledne jsem si říkala, no jo, cíle, to už jsem dělala…já už přeci mám jasno…co tady proboha budeme celý den dělat…a teď, když jsem si rozestavěla svou situaci, a dívám se, jak to mám vystavěné, vidím, že musím začít úplně jinde, že jsem na to celou dobu volila špatnou strategii…“

 

Arteterapie je i práce s obrázky (kartičkami), se symboly, s předměty, kolážemi, fotografováním, experimentování s hudbou či pohybem. Pro práci se skupinou, zejména s dětským kolektivem se mi hodně osvědčují i techniky dramatické výchovy a dramaterapie. Limity jsou do velké míry dány osobou poradce – kde se cítí komfortně a kam se již nechce pouštět.

 

A na co ještě si dát pozor?

 

Znát techniky, jejich správný postup i úskalí a dokázat rozlišit mezi terapií a poradenstvím. Je proto důležité dobře si nastavit svůj poradenský cíl. V kariérovém poradenství jde obvykle o osobní rozvoj a tuto hranici musí jasně držet poradce, stejně jako s ní musí být obeznámen klient.

 

Jedno mějme na paměti. Arteterapie je zážitek. A po každém zážitku musí následovat důkladná reflexe. Ať zvolíme jakoukoli techniku, musíme mít na začátku jasný záměr a závěrem dát všem klientům prostor k reflektování, aby si z aktivity odnesli pro sebe to potřebné do svých životů.  

 

Chcete-li si arteterapeutické aktivity pro poradenství vyzkoušet na vlastní kůži, srdečně váz zveme na kurz Techniky arteterapie a dramatické výchovy v kariérovém poradenství, kde můžete zjistit, která z technik je vám bližší a jak ji realizovat v praxi. Máte-li v plánu se specializovat výhradně na práci s kartičkami, nabízíme vám kurz Využití obrázkových karet a fotografií v kariérovém poradenství. A pokud vás více, než vizuální umění láká kreativní práce s příběhem klienta, můžete se inspirovat na kurzu Storytelling v kariérovém poradenství.