Jak rozvíjet sebepoznání dětí pomocí kariérového poradenství

Úterý, Říjen 23, 2018
Markéta Cudlínová
Každý z nás je na něco chytrý. Někomu jdou snadno logické úlohy či práce s textem, jiný je pohybově, obrazově či hudebně nadaný. Jsou lidé, kteří snadno navazují vztahy, a lidé, kteří raději tráví čas o samotě. Podle teorie mnohačetné inteligence Howarda Gardnera existuje 8 druhů inteligence. Jednou z nich je tzv. „chytrost na sebe“- tedy schopnost se v sobě vyznat, mít jasnou představu o tom, kdo jsme a co dokážeme. A právě kariérové poradenství tento druh inteligence pomáhá rozvíjet.

Proč je „chytrost na sebe“ důležitá?

 

Chytrost na sebe nám umožňuje učit se z vlastních chyb, stavět na svých úspěších a stanovovat si reálné cíle. Když víme, kdo jsme a kam bychom chtěli směřovat, je větší šance, že se nám opravdu podaří našich cílů dosáhnout. Znalost sebe sama patří mezi klíčové oblasti, které kariérové poradenství pomáhá rozvíjet. Ať už učíte ve škole předmět Člověk a svět práce, jste kariérovým či výchovným poradcem nebo vedete rozvojové kroužky pro děti v domě dětí a mládeže, zkuste při práci s dětmi zařazovat i aktivity podporující jejich chytrost na sebe. Sebepoznání je totiž možné rozvíjet nejen ve škole v rámci kariérového poradenství, ale i během nejrůznějších volnočasových aktivit. Jak na to v praxi?

 

Tipy na aktivity

 

Možností je celá řada, nejjednodušší variantou je společně s dětmi reflektovat proběhlé aktivity. Například po školním výletě či sportovním odpoledni si najděte chvilku pro jejich zhodnocení. Zaměřit se můžete nejen na to, jak se dětem akce líbila, ale i na to, co je překvapilo, zaujalo, co si chtějí pamatovat nebo o čem by chtěly více informací. I při reflexi se vyplatí zapojit různé druhy inteligence – jednou tak můžete například vytvořit koláž, napsat povídku, vyjádřit dojmy z akce hudebně či využít pohyb v prostoru.

Další zajímavou možností jsou aktivity využívající pro sebepoznání metafory. V EKS například s oblibou využíváme aktivitu „Moje oblíbené filmy“, která má čtyři kroky:

 

1. Vyzvěte děti, ať si vzpomenou na své 3 oblíbené filmy nebo seriály.

2. Poté se zeptejte, co podle nich tyto tři filmy/seriály spojuje (např. všechny jsou o lásce, pouští nás do světa fantazie, hlavní hrdina je rebel…).

3. Vyzvěte děti, ať zkusí najít souvislost mezi vybranými filmy/seriály a sami sebou (proč právě já mám tohle rád/a….).

4. Reflektujte aktivitu spolu s dětmi – co je přitom napadlo, co si uvědomily…Například všechny filmy spojuje téma fantazie- Je pro ně fantazie/snění v jejich životě důležité? Využívají nějak fantazii ve svém životě- např. na nějakém kroužku, při učení, při hraní s kamarády. Kde všude a jak by ještě mohly svou fantazii rozvíjet? V jakých profesích se podle nich hodí mít bohatou fantazii?