V České republice je klíčovým obdobím, které zásadně ovlivňuje podobu budoucí kariérní dráhy (a také sociálního postavení, seberealizace a osobní spokojenosti), věk okolo 15 let, tj. konec základní školy, kdy si většina žáků volí střední školu, popř. učební obor. Často jde však o volbu dost náhodnou, která tak trochu připomíná výstup na horu zahalenou v husté mlze. A právě kariérové poradenství a vzdělávání na základních školách může do velké míry pomoci tuto mlhu odstranit tím, že:
Praktické nástroje
Toho nelze docílit za několik málo měsíců v 8. či 9. třídě. Aby kariérové poradenství a vzdělávání skutečně plnilo svoji funkci – tj. aby připravilo žáky školy na dobrý (promyšlený) výběr návazného studia i další působení na pracovním trhu – musí mít jasně definovaný cíl (kam všechny aktivity směřují) a být systematické (postupující krok po kroku, od jednodušších ke složitějším úkolům).
Pro zavedení systematického kariérového poradenství jsme v rámci projektu C4PE zpracovali 3 praktické nástroje, které vám nyní přinášíme:
Kariérové poradenství v tomto pojetí funguje na bázi mezipředmětové integrace. U očekávaných povinných výstupů je vždy uveden ročník, kdy musí být výstup nejpozději naplněn, přičemž kariérový poradce rozhoduje o tom, kdy i v jakém předmětu bude tento výstup naplněn.
Naše doporučení ohledně povinných výstupů a aktivit míří na průměrného žáka základní školy. Plán obsahuje i návrh na nepovinné výstupy, kterým se lze se třídou v případě času také věnovat.
V našem metodickém zásobníku najdete:
Jak začít
Je na každé škole, jakým způsobem bude doporučené oblasti a plán povinných výstupů naplňovat. Doporučujeme plánovat zavádění systému tak, aby byl realizovatelný s ohledem na personální kapacity a další reálné možnosti vaší školy. Při jeho zavádění, může být užitečný následující postup:
Všechny tyto nástroje vznikly na základě našeho zapojení do projektu C4PE (realizován organizací Vysočina Education, podpořen z Interreg V-A Rakousko-Česká republika).