Albert Einstein prohlásil, že žádný z jeho skvělých objevů nepřišel po racionální úvaze. Podobně na tom jsou mnozí další myslitelé. Je kreativita vrozená, nebo se jí učíme až postupem času? Pojďte si s námi vyzkoušet krátkou techniku Eduarda de Bona, maltského psychologa a vědce, který studiem kreativity proslul.
Při výchově dětí ve školách je převážně kladen důraz na racionalitu a poměrně málo se zabýváme tím, zda dokáží myslet také kreativně a konstruktivně. Jako by převládal názor, že na rozdíl od logického myšlení, nelze to kreativní trénovat, anebo by to bylo pro učitele obtížně proveditelné. A jak to tedy s tou kreativitou vlastně je? Je talentem, se kterým se prostě musíte narodit, nebo ji lze trénovat? Na krátkém cvičení si ukážeme, jak lze kreativní proces povzbudit. Dejme si jednoduché zadání:
Vašim úkolem je vymyslet a popsat fiktivní postavu detektiva jménem James Cooper. Uvažujte o tom, jaký je, jak vypadá, jakým případem se právě zabývá. Popis postavy by měl vytvořit něco, co se bude podobat stručnému scénáři k filmu. Na přemýšlení si nedávejte více než 7 minut.
Tak co, podařilo se vám přijít s nějakým originálním nápadem? Ponecháme-li zadání v této podobě, možná zjistíte, jak obtížné je přijít tak rychle s neotřelým nápadem. Snadno pak můžete dojít k závěru, že kreativní prostě nejste a nejde na tom nic změnit. Zkusme však nyní zadání nepatrně upravit. Nyní k popisu postavy využijte kombinaci jejího jména (James Cooper) a náhodného slova, které se jménem zdánlivě nijak nesouvisí (například „zmrzlina“). Na přemýšlení si opět nechte 7 minut.
Věříme, že po uplynutí sedmi minut budete mít velké množství nápadů, a to mnohdy velmi neotřelých, například, že detektiv chodí pravidelně každé pondělí na zmrzlinu, že má velké srdce, které snadno roztaje, případně řeší případ zavražděného zmrzlináře a tak dále. Tato technika Eduarda de Bona se jmenuje „náhodný vstup“ a je pouze jednou ze stovky podobných technik. Dokládá, že kreativní myšlení, stejně jako například jízda na kole, se dá naučit a trénovat. A jak na to prakticky? Díky cílenému narušení zažitých způsobů myšlení či jejich úmyslným doplněním o něco nového, prozkoumáváme dosud neobjevené úhly pohledu a učíme se tak „myslet kreativně“.
Zaujalo vás téma práce s kreativitou? Cítíte, že je to něco, na čem byste se svými žáky či studenty chtěli pracovat? Nebo chcete posílit vaši vlastní kreativitu? Přihlaste se na náš kurz kreativního myšlení.