Jak zvládnout klienty, jejich přání a požadavky, úkoly od vedení, nároky, které na nás klade rodina, nároky, které klademe sami na sebe a ještě být v pohodě? To je tak trochu nadlidský úkol. A kde vůbec začít? Tak třeba na semináři, který jsme minulý týden pořádali a kde se sešlo přes padesát sociálních pracovníků a pracovnic, výchovných i kariérových poradců a poradkyň, pedagogů a pedagožek.
Jaké tipy a rady zde zazněly? Co můžeme udělat pro psychickou a ve svém důsledku i fyzickou pohodu sebe i svých klientů a klientek?
Krok jedna – naslouchat svému tělu. To si většinou řekne, kdy toho má už dost, jen my ho ignorujeme. Únava, opakované nemoci, byť i tak banální jako třeba rýma či kašel, oslabená imunita, to vše jsou jasné signály, že je třeba ubrat plyn a zvolnit. Nehonit se jako Ferrari, když náš vnitřní motor jede rychlostí škodovky, jak trefně poznamenala terapeutka a lékařka Tereza Hodycová.
Krok dva – odhalit své vnitřní stresory. Co mne vnitřně pohání a motivuje? Jak se dívám na práci a na odpočinek? Jaké vzorce chování