Osobní branding pro každého středoškoláka

Pátek, Srpen 19, 2022
Dominik Fojtík
Máš osobní značku neboli vlastní brand? Možná kroutíš hlavou, že ne. V tom případě s tebou nesouhlasíme. Osobní značku vytváří každý z nás – ať chceme, nebo nechceme. A zaujmout můžeš už na střední škole. V tomto článku ti prozradíme, jak na osobní branding a co ti přinese, když do toho šlápneš.

Osobní brand a kde ho najdu

Když někdo z tvých známých zaslechne tvoje jméno, určitě se mu o tobě vybaví nějaká představa. A přesně to může znázorňovat tvou osobní značku. Nemluvíme o logu jako Nike, Adidas nebo Converse. Osobní značka znamená dojem, který v druhých zanecháváš. Pokud bychom se zeptali všech lidí, které jsi někdy potkal, ať nám o tobě něco řeknou, tak to, co budou nejčastěji opakovat, je tvá osobní značka. Má ji každý, ale jen málokdo na ní skutečně pracuje. Vyžaduje to totiž čas a chuť vydržet. A rozhodně se to vyplatí.

 

Lidé, kteří tě neznají a budou tě chtít poznat, si nejspíš projedou tvé sociální sítě nebo tvoje jméno zadají do vyhledávače na Googlu. Na základě toho si o tobě vytvoří nějakou představu. Jakou představu získá? To můžeš nechat na pospas osudu, nebo můžeš aktivně pracovat na své osobní značce. Ovlivníš tak, jaký dojem v ostatních zanecháš. Ale pozor! Nejde o to lhát. Základním pravidlem osobního brandingu je zůstat autentický – tedy pravdivý – a svou online i offline prezentaci mít založenou skutečně na tom, kdo jsi a co tě baví. Do příspěvků vkládej především to, co umíš a co ti jde. Tím prezentuješ svoji jedinečnost. Branding není spjat pouze se zviditelněním, není ani výsadou hrstky celebrit, youtuberů či politiků. Jeho cílem je ukázat hodnotu a přínos, který můžeš mít pro ostatní (např. budoucího zaměstnavatele, spolupracovníky nebo klienty). A začít již na střední škole rozhodně není bláznovství.

 

Co mi to jako přinese?

Budování osobní značky již během studentských let, ti poskytne velkou výhodu do let dalších. Níže uvádíme konkrétní přínosy.

 

Odlišíš se od ostatních, vynikneš.

Když se budeš hlásit někam na stáž, brigádu či jinou mimoškolní aktivitu, vynikneš v davu ostatních uchazečů. Budeš mít něco, co ostatní ne. Navíc si tě může nějaký zaměstnavatel všimnout sám a rovnou ti může stáž, práci či brigádu nabídnout.

 

Získáš cenné zkušenosti.

Budování osobní značky je dlouhodobá práce. Během ní získáš příležitost vyzkoušet si spoustu činností (např. tvorba grafiky, fotografování, psaní textů) a více formátů příspěvků (např. blogové příspěvky, infografiky, videa). Díky těmto zkušenostem snáz zjistíš, co tě opravdu baví. Třeba přijdeš na to, že máš zápal pro tvorbu videí a chceš být kameraman nebo objevíš svoji vášeň pro grafiku či animaci.

 

Bude se ti snáze prezentovat před ostatními.

S tím má hodně lidí problém. A ty ho mít nemusíš. Protože budeš lépe znát své silné stránky, co tě baví, v čem jsi dobrý a co je tvá osobní značka, pak ti půjde sebeprezentace skoro sama. Třeba u přijímacího řízení na VŠ nebo v budoucnu u zaměstnavatele. Budeš tak lépe připraven na trh práce. Sebeprezentaci se v dnešní době nevyhne téměř nikdo.

 

Můžeš si budovat komunitu sledujících.

Když ostatní tvůj obsah opravdu osloví, pravděpodobně se stanou součástí tvé komunity sledujících. A za několik let můžeš získat pěknou řádku tisíc sledujících. Ty můžeš v budoucnu proměnit i na své zákazníky. Pokud se tvůj obsah bude týkat např. pěstování domácích rostlin, můžeš jednoho dne začít tyto rostliny prodávat svým sledujícím. Navíc skrze svoji aktivitu můžeš získat i cenné kontakty, které se ti budou hodit.

 

S čím mám začít?

Osobní branding představuje prezentaci toho, co člověk dělá, v čem vyniká, v čem je odlišný a jaké jsou jeho dovednosti, znalosti či zkušenosti. Svou značku tedy postav na tom, co tě baví, co ti jde a čemu se chceš věnovat. Tomu však předchází dobré poznání sebe sama. Pokud máš pocit, že žádné silné stránky nemáš nebo nevíš, čemu se věnovat a kam po střední škole dál, přijď k nám na kariérové poradenství. A když máš zmáklé sebepoznání, vyber si platformu, na které se chceš prezentovat (např. blog, LinkedIn, Instagram) a témata, o kterých chceš ve spojitosti se sebou psát. Ta jsou téměř neomezená. Můžeš například dávat tipy k finanční gramotnosti, točit videa, jak aranžovat květiny, recenzovat filmy a seriály nebo tvořit vlastní komiks.

 

Neboj se být kreativní a vynalézavý/á. Pamatuj však na to, že osobní branding není aktivita, kterou bys sfoukl/a za dva měsíce a měl/a provždy hotovo. Jedná se o dlouhodobý proces. Ale bezpochyby je to účinný nástroj, jak se připravit na budoucí pracovní trh a být na něm úspěšný.