Model GROW vznikl v 80. letech 20. století původně jako koučovací nástroj pro manažery a vedení ve firemním prostředí. Autoři se inspirovali zejména prací psychologa Timothyho Gallweyeho, který se zabýval vztahem mezi sebeuvědoměním a výkonem. V čistě firemním prostředí měl pomoct vedoucím pracovníkům podporovat a rozvíjet potenciál svých podřízených. Postupem času se stal populárním v různých oblastech koučování a osobního rozvoje, a dnes je používán v mnoha kontextech a profesích. Stal se jedním z nejpoužívanějších nástrojů pro koučování i díky své jednoduché a systematické struktuře, a to mezi profesionálními kouči i fanoušky osobního rozvoje z řad veřejnosti. Najdeme ho v anotacích kurzů snad všech koučovacích škol a ve všech certifikačních programech po celém světě.
Jeho srozumitelnost ho předurčuje k tomu, abychom k němu nebyli lhostejní ani v kontextu kariérového poradenství. Obzvláště tehdy, kdy o klientech, žácích a studentech, chceme smýšlet jako o samostatně uvažujících bytostech, schopných jisté míry sebereflexe a sebeřízení, odpovídající jejich věku. Model koresponduje s filozofií, že kterýkoliv člověk je při vytvoření vhodných podmínek schopen sám vyhodnotit své silné stránky, pokud jsou mu dobře známy, a sám rozhodnout o jejich využití v budoucnu. Ani začínající poradce nebo učitel bez zkušeností s kariérovým poradenstvím pravděpodobně nebude mít problém si zapamatovat jednotlivé fáze modelu GROW, podle kterých snadno pozná, ve které části rozhovoru se s žákem či studentem momentálně nachází. To může být užitečnou pomůckou v situacích, kdy se sami sebe ptáme: „co mám dělat?“.
Pokud vás tato metoda zaujala, další příležitost si metodu „osahat“ bude na podzim, a to v rámci kurzu Vedení poradenského rozhovoru.
Text vznikl na základě spolupráce s Operačním programem Praha-pól růstu na projektu „Škola – místo inspirace“. V projektu se zaměřujeme na rozvoj demokratických kompetencí vč. sebepoznání, sebereflexe a dalšího rozhodování studentů, které je demokratického klimatu součástí.