Nic jiného mu totiž nezbývá. Zatímco “klasická” role učitele vyžaduje především znalost oboru, mít v malíčku teorie vyučování a učení, i praktické zkušenosti; role třídního navíc vyžaduje schopnosti běžné spíše pro mediátory, kouče, psychoterapeuty, sociální pracovníky či animátory. Když k tomu připočteme nutnost orientovat se ve světě generace Z, je jasné, že toho je na jednoho člověka až až. A proto jsme třídním učitelům základních škol věnovali hned dvě nové publikace z dílny EKS – jako podporu, i poděkování.
Cílem první knihy, kterou jsme nazvali „Přes příběhy k lepším vztahům“, je přinést inspiraci na zážitkové aktivity pro posílení vztahů (mezi žáky vzájemně i mezi žáky a učiteli) do třídnických hodin na druhém stupni základních škol. Kniha je plná praktických tipů a návodů na aktivity, které lze v hodinách realizovat.
Obsah knihy stojí na dvou pilířích: příbězích a dramatizaci. Příběhy jsou připraveny jako evokace k aktivitám, týkají se vybraných palčivých problémů, kterým dnešní mladí lidé čelí a vychází z reálných situací žáků základních škol.
O metody dramatizace se opírají konkrétní aktivity. V podstatě jde o takovou skládačku. Učitel si vybere příběh, který se mu líbí (nebo tématicky hodí) a zvolí konkrétní způsob, jak si ve třídě s příběhem “pohrát”. Díky tomu žáci mohou na vlastní kůži prožít zvolenou situaci, reflektovat důsledky, vyvodit ze zážitku nějaké ponaučení… a zase z role vystoupit.
V základu druhé publikace, s názvem „Trénujeme kompetence“, stojí myšlenka, že se s demokratickými kompetencemi nerodíme, ale získáváme je až během výchovy a vzdělávání. Důležitou roli přitom sice sehrává rodina, jenže ne všichni žáci se mohou opírat o dostatečně podnětné domácí prostředí. Velký kus práce tedy spočívá na bedrech školy jako demokratické instituce. Víme, že nároků na učitele je mnoho, a proto přinášíme tohoto praktického pomocníka, ze kterého můžete čerpat velké množství aktivit a tipů, jak demokratické kompetence v žácích rozvíjet.
Publikace „Trénujeme kompetence“ je souborem pracovních listů, které jsme zacílili na rozvoj občanských, sociálních a osobnostních kompetencí žáků druhého stupně. U každé aktivity naleznete praktický manuál, jak při její realizaci postupovat.
Autoři a autorky obou publikací vycházeli ze zkušeností třídních učitelů některých pražských základních škol i vlastní praxe – z tréninku improvizačního divadla, koučinku, kariérového poradenství a psychoterapie.
Publikace jsme připravovali se zvláštní péčí, mysleli jsme při tom jak na zkušené matadory, tak i začínající třídní učitele. Věříme, že užitek najde každý, knihy jsou hodně variabilní a lze se k nim opakovaně vracet.
Posuďte sami. Knihy si zdarma stáhněte ZDE a můžete je rovnou vyzkoušet.
Publikace vznikly díky projektu „Škola nás baví“ (č. CZ.07.4.68/0.0/0.0/19_068/0001456), který je podpořen z prostředků EU za pomoci Operačního programu Praha – pól růstu ČR