Proč záleží na budování osobní značky a co to vlastně je

Středa, Leden 17, 2018
Žaneta Konečná
Představte si následující situaci - jste v práci neustále přesčas, vzděláváte se, víte, že jste v tom dobří a stejně se klienti nehrnou, peněz moc nemáte, šéf(ová) vás neocení, nikdo o vás neví. V ten moment může být v nepořádku něco s vaší osobní značkou.

Na kurzech i během individuálních konzultací se běžně potkáváme s lidmi, kteří toho hodně dokážou. Ať už šijí krásné šaty, vyrábějí šperky, rozumí určitému tématu do hloubky či vyvíjí vlastní kreativní pomůcky pro školy. Schopnosti a dovednosti, které naši klienti a kolegové mají, jsou obdivuhodné. Jenom je škoda, že se o nich většinou dozvíme náhodou a to ještě cíleným vyptáváním.

 

Téma osobní značky nebo taky brandingu je čím dál aktuálnější. Lidé víc a víc pracují sami na sebe a díky internetu částečně mizí lokální hranice práce. Nicméně branding není spjat pouze se zviditelněním, není ani výsadou pár jedinců, kteří se rozhodli pracovat na volné noze nebo v profesích jako je zpěvák/zpěvačka či v politické branži.  Osobní značku vytváří každý z nás. A to ať chceme nebo nechceme. Značka je totiž dojem, který v ostatních vyvoláváme. Je to to, co si o nás ostatní řeknou, když odejdeme z místnosti. A právě pocit v jiných lidech zanechává každý z nás - když prezentujeme v práci, bavíme se v obchodě nebo někomu potřeseme rukou. Nemůžeme sice určit, co si o nás ostatní myslí, ale můžeme to do určité míry ovlivnit. A tomu se říká branding.

 

A proč vlastně na budování osobní značky záleží?

 

  • Budete moci být sami sebou a dělat práci, co vás baví.
  • Vaše práce bude lépe zaplacené a více vnímaná.
  • Přitáhnete lidi, kteří vás oceňují takovou/takového jaký/á jste.
  • Dostanete více pracovních nabídek v tom, co vás baví.
  • Více ovlivníte svůj život směrem, kterým chcete.

 

Jaké jsou tedy základní kroky k budování osobní značky?

 

1. Poznejte sami sebe a uvědomte si, co vlastně chcete.

 

Odpovězte si na otázku - kdo jste, co děláte a proč by to mělo ostatní zajímat. Zní to jednoduše, ale odpověď už tak jednoduchá není. Když jsem pracovala na brandingu s firmami, tak jsme na tuhle otázku hledali odpovědi měsíce. Mělo by jít o formulaci, která je krátká a lidská. Když ji řeknete dítěti, mělo by pochopit, co tím myslíte a co tedy doopravdy děláte. Zároveň by z toho mělo být patrné, proč by to mělo ostatní zajímat. Kterou Žanetu byste chtěli raději poznat? “Jsem Žaneta a jsem cukrářka” nebo “Jsem Žaneta a dělám lidem v našem městě radost voňavou kávou a domácími dezerty”?

Abyste si však dokázali na tuhle základní větu odpovědět, je potřeba se zamyslet nad následujícími otázkami:

 

  • Kam se chci v ideálním případě profesně dostat? Co je má pracovní vize?
  • Jak si představuji vysněnou práci?
  • V čem jsem jedinečný/á? Co mi jde? Jaké mám zkušenosti, které tolik lidí nemá? Jaké jsou unikátní kombinace mých zkušeností? (např. umím skvěle vařit a k tomu dobře mluvit na veřejnosti)

 

Odpovědi nejsou jednoduché a spousta z nás potřebuje někoho dalšího, kdo nás k odpovědím dovede. My s tímhle pomáháme klientům na individiuálních konzultacích. Poté, co si definujete, kdo jste, co děláte a kam si přejete dojít, následuje další krok.

 

2. Mluvte o tom, co děláte, co vás baví a co vám jde.

 

 

(Zdroj obrázku: Marty Neumaier, Brand Gap)

 

Klíčové je, abyste byli v komunikaci jednotní, tzn., pořád říkali to stejné a především se chovali v souladu s tím, co říkáte. Protože pokud budete vypadat jako kachna a plavat jako pes, tak vám lidé nebudou věřit.

 

3. Buďte autentičtí

 

Kašlete na to, co je zvykem. Jste skvělá finanční manažerka, která k tomu umí krásně vyšívat? Dejte to o sobě vědět a klidně kombinujte šití s počítáním. Buďte to vy. Každý člověk má jedinečné schopnosti a dovednosti, a pokud se před ostatními “odhalíte”, zapamatují si vás.

 

Pokud vás zajímá osobní branding víc do hloubky a chtěli byste si na vlastní kůži vytvořit manuál pro osobní značku, kontaktujte nás.

 

Také doporučuji k přečtení knihu Brand Gap od Martyho Neumaiera, která je sice obecně o brandingu, ale pomůže vám zábavnou formou pochopit, proč tedy na brandingu záleží a jak ho správně dělat (do tohoto článku nešlo zahrnout úplně všechno).

 

 

 

(Zdroj obrázku: Marty Neumaier, Brand Gap)